بهترین ترکیب رنگ برای دکوراسیون و مبلمان اداری چیست؟

آیا می دانستید که بسته به رنگ ظرفی که غذا در آن سرو می شود یک تکه از دسر موردعلاقه تان می تواند طعمی بهتر با بدتری داشته باشد؟

اگر شواهد علمی این قضیه را ثابت کند، مطمئنا رنگ می تواند بر سایر حوزه های زندگی ما اثرگذار باشد. مثلا رفتار و بهره وری در محل کار را در نظر بگیرید. تصور اینکه آنها نیز می توانند تحت تاثیر رنگ های مناسب پیرامون خود قرار بگیرند کارسختی نیست.بنابراین پس رنگ مناسب چیست؟

همانند هر چیز دیگری در زندگی، آنچه در یک موقعیت ایده آل است، ممکن است در جایی دیگر کاملا برعکس عمل کند.

رنگ بر بهره وری، خلاقیت و رفتار در محل کار اثر گذار است. آنجلا رایت، متخصص رنگ از دهه 70 بر روی تاثیرات رنگ بر رفتار افراد تحقیق کرده است.

تحقیقات او این تفکر را به چالش می کشد که به دلیل اینکه واکنش افراد به رنگ ذهنی است، پس باید غیرقابل پیش بینی باشد. اگرچه او توضیح می دهد زمانی که مطالعه در ارتباط با هارمونی رنگ با علم روانشناسی همراه می شود، واکنش ها را با دقت بیشتری می توان پیش بینی کرد. با این حال با انتخاب عمدی رنگ های خاص در فضاهای مختلف می توانید واکنش های ویژه ای را شاهد باشید.

پس از بررسی علمی حال می خواهیم به ماهیت خود رنگ ها برگردیم. اول از همه به خاطر داشته باشید که این رنگ ها نیستند که فقط تاثیرگذارند، قوت و شدت هر کدام نیز مهم است. بنابراین صرف نظر از اینکه چه رنگی را برای طراحی دفتر خود گزینش می کنید، فراموش نکنید که  رنگ های قوی و پررنگ باعث تحرک و رنگ های ضعیف و کم رنگ سبب آرامش خواهد شد.

تم های رنگی مناسب دفاتر اداری می توانند تصویری خاص از برند شما بسازند، برای مشتریان الهام بخش باشند، انرژی را در کارمندان فعال ساخته و در فضاهای مختلف با فعالیت های متفاوت جریان پیدا کنند. رنگ به همراه بافت شاید تاثیرگذارترین و قدرتمندترین عنصر در طراحی داخلی دفاتر تجاری باشد. اما قدرت لزوما به معنای تسلط نیست. توزیع ظریف رنگ می تواند یک بوم را به یک مرکز انرژی و نقطه ای قابل تامل و یا فضایی اجتماعی برای شبکه سازی یا همکاری با همکاران تبدیل کند. رنگ می تواند بالا برنده، سرکوب کننده و یا الهام بخش نیروی کار باشد.

در اینجا ما تاثیرات چندین رنگ را گردآوری کردیم تا به درک صحیح از رنگ به شما کمک کنیم.

آبی

آبی یک رنگ خردمندانه است. نشان دهنده اعتماد، منطق، ارتباطات و کارایی است. از رنگ آبی به عنوان رنگ اصلی برای محل های اداری که به تمرکز ذهن نیاز دارند، استفاده کنید. سایه هایی از رنگ آبی می تواند آرامش ایجاد کند. رنگی است جذاب برای برندهایی که قصد دارند به شخصیتی قدرتمند و ثابت بدون اینکه مسلط و یا غالب باشند، دست پیدا کنند. اصولا شرکت های موفق و بزرگ ازاین رنگ برای دفاتر رسمی خود بهره می برند.

قرمز

قرمز یک رنگ مادی است. نشان دهنده شجاعت، قدرت و هیجان است. رنگ قرمز یک انتخاب عالی برای استفاده در مناطقی از فضای اداری است که احتیاج به جنب و جوش و تلاش بیشتری دارد. قرمز به کارمندانی که به هنگام انجام فعالیت های روزانه نیاز به نیروی بیشتری دارند کمک زیادی می کند. این رنگ به دلیل دارا بودن انرژی زیاد در درون خود بیشتر برای افزایش هیجان در محیط های ورزشی و یا فضاهای شهری مورد استفاده قرار می گیرد.

زرد

زرد یک رنگ احساسی است و نشان دهنده ی خلاقیت، دوستی، خوش بینی و اعتماد به نفس است. زمانی که قصد دارید فضا را سرشار از شادی و خلاقیت سازید، زرد را در آن بگنجانید. شما می توانید با بکارگیری انبوهی از این رنگ محیط کاری را پر انرژی و مثبت ساخته و تاثیر شادی بخش آن را در کارمندان و مراجعه کنندگان ببینید. رنگ زرد به دلیل تحریک فعالیت های ذهنی و ایجاد انرژی عضلانی برای محیط های استارت آپی بسیار مناسب می باشد اما در مقابل به دلیل ایجاد علائم تحریک کننده نمی تواند انتخاب مناسبی برای اتاق جلسات وکنفرانس ها باشد.

سبز

رنگ سبز تعادل را فراهم می کند که نشان دهنده هارمونی، طبیعت و تجدید است و می تواند حس آرامش و هماهنگی با محیط طبیعی را ایجاد کند. سبز به عنوان الهام بخش خلاقیت و بهره وری در محیط کار شناخته شده است به همین سبب  برای دفاتری که کارمندان احتیاج به فعالیت های طولانی مدت دارند بسیار مناسب است. همچنین برای مکان هایی که ایجاد حس توازن از اولویت های اولیه به شمار می رود انتخاب شایسته ای است، به همین دلیل است که معمولا در مطب های پزشکی از این رنگ استفاده می شود. سبز به کارمندان کمک می کند که به راحتی فکر و صحبت کنند و برای محل هایی از محیط اداری که جلسات در آن برگزار می شود انتخاب می گردد.

نارنجی

رنگ نارنجی با ترکیبی از حس مادیگرایی قرمز و احساسی زرد، حسی از راحتی را القا می کند. این رنگ اغلب با گرما و غذا همراه است بنابراین در آشپزخانه ها انتخاب طبیعی به شمار می رود. نارنجی برای دفاتر کاری غیر رسمی انتخاب خوبی است چرا که انرژی و شادی بالایی را ایجاد می کند. این رنگ به همان اندازه که برای تولید انرژی های مثبت مناسب است اگر به طور نامناسبی استفاده شود نتیجه ای عکس خواهد داشت.

خاکستری و سفید

خاکستری و سفید دو رنگ پر کاربرد در فضاهای اداری هستند. خاکستری اغلب خنثی است و معمولا در دفاتری که قصد دارند ظاهری مدرن داشته باشند مورد استفاده قرار می گیرد. این رنگ اگر به طور نامناسبی در فضا مورد استفاده قرار گیرد می تواند اثراتی کاملا منفی داشته باشد به طوری که محرک افسردگی و عدم اعتماد به نفس در افراد شود.

سفید فضایی پر از راحتی و آرامش می سازد و گاهی اوقات به عنوان رنگ در نظر گرفته نمی شود، این در حالی است که یکی از مولفه های کلیدی در هر ترکیب است. رنگ خاکستری در کنار ترکیبی از سفید و متریال های طبیعی گرم می تواند فضایی بزرگ، دوستانه و سرشار از تعادل را ایجاد کند.

قهوه ای و مشکی

رنگ قهوه ای در طراحی و دکوراسیون داخلی بسیار کاربرد دارد. این رنگ با راحتی، امنیت و قدرت ارتباط مستقیمی دارد و به دلیل اینکه رنگ زمین است گزینه ی خوبی برای استفاده در کف فضای اداری است تا محیطی امن را یاداور شود. این رنگ که به راحتی با رنگ های دیگر ترکیب می شود در کنار رنگ زرد و طلایی می تواند به اتاق مدیران جلوه ای لوکس و زیبا بخشد.

رنگ مشکی اصولا نماد ثروت، قدرت و درایت می باشد. اما در استفاده از آن باید جانب احتیاط را رعایت کرد چرا که ممکن است با سلب احساس کنترل، حسی از مرموز و ناشناخته بودن را در اتاق و محیط اداری ایجاد کند. ترکیب این رنگ در کنار سفید، خاکستری و یا زرد و طلایی می تواند فضایی زیبا و شیک را برای شما به ارمغان بیاورد.

چطور راهنمایی مناسبی برای انتخاب رنگ مبلمان اداری داشته باشیم

این سوال دارای چندین وجه و یا نظر می باشد. آیا ما باید برای احساس بهتر خود رنگ ها رو در نظر بگیریم یا برای تاثیر گذاری بر مشتری. بعضی کارشناسان نظرشان این است که چون هدف و آرمان مجموعه فروش کالا یا خدمات است پس هدف مشتریان یا کارفرمایان بوده و باید در انتخاب رنگ ها آن ها را مد نظر قرار داد . بعضی دیگر انتخاب رنگ مناسب برای مبلمان اداری و دفتر اداری را منوط به تاثیر در پرسنل و مدیران می دانند ، اغلب معتقد هستند که اگر بتوان تاثیر خوبی در نیروهای تاثیر گذار شرکت گذاشت آن ها خود هدف فروش را به عمل می رسانند. و اما جواب این سوال کدام می باشد؟

میتوان گفت هر دو گروه جواب درست را داده و باید هر دو طیف مخاطب را برای انتخاب درست رنگ دفتر اداری مدنظر قرار داد . برای حل این موضوع تلفیقی از دو سبک متفاوت را میتوان ایجاد کرد که هم در بردارنده انتخاب کارفرما و هم مجری باشد . میتوان فضایی را به عنوان اتاق جلسه در نظر داشت که مطابق میل مشتریان باشد و از آنجا که زمان کمتری را پرسنل در این فضا سپری می کنند خیلی آزار دهنده نخواید بود. کارشناسانی همچون مجموعه های معتبر توانایی راهنمایی به شما را دارند از جمله مجموعه مبمان اداری فرامین که در این امر از خبرگان صنعت استفاده می کنند. توجه داشته باشید که انتخاب درست رنگ بسیار حایز اهمیت بوده و باید دقت بالایی در آن داشت.

از چند رنگ و ترکیب چند رنگ در انتخاب مبلمان و میز اداری دفاتر استفاده کنیم

موضوع مهم بعدی این است که چند رنگ و ترکیب چه رنگ هایی مناسب دفاتر اداری است . واقعیت این است که بسته به نوع شغلی که در آن هستین جواب های متوافتی می توان داد . اگر در صنفی هستید که باید تنوع فکری در خریداران کالا یا خدمات خود ایجاد کنید باید از چندین رنگ استفاده گردد . مثلا یک فروشگاه وسایل کودک نباید از یک یا دو طیف رنگی استفاده کند و نباید از رنگ های سرد بهره ببرد . این باعث عدم خرید کاربر خواهد شد پس بهتر است از مبلمان و میز اداری با رنگهای شادتر بهره ببرد. همینطور بر اساس نوع صنف میتوان ترکیب درست ای را انتخاب نمود.

فرامین ابتکاری نوین new innovative faramin
فرامین ابتکاری نوین new innovative faramin